Home

S-a întâmplat, în ultimii ani, să-l întâlnesc pe Nicolae Breban în câteva rânduri, alături de prieteni scriitori, actori, matematicieni, medici, artişti plastici, avocaţi, muzicieni. Lume amestecată, dar de foarte bună calitate. Am fost, de fiecare dată, fascinat de felul autoritar, imperativ, chiar agresiv şi ireconciliant în care Breban acapara discuţia, pe orice subiect şi în orice conjunctură. Iată, îmi ziceam, ce mare personalitate, ce cultură solidă, ce rafinament intelectual! Nimeni nu-i face faţă… De fapt, Nicolae Breban nu mai suportă de mult să fie contrazis, nu mai acceptă opinii diferite de ale sale, nu mai vede şi nu mai aude nimic din afara imensului orgoliu în care s-a instalat. Începe să vorbească şi este imposibil să-l mai opreşti. Urechează pe toată lumea, dă lecţii de viaţă şi de scris capodopere, taie, spânzură şi, mai nou, împuşcă!

Nu de mult, la rugămintea lui Ioan Buduca, am postat aici, pe blog, un text scris de acesta, salutând (poate prea entuziast!) numirea academicianului Breban într-o importantă funcţie la ICR. N-aveam de unde să ştim, nici Buduca şi, cu atât mai puţin eu, ce avea să se-ntâmple. Nu ne puteam imagina că romancierul, ajuns la o vârstă venerabilă, se va închipui uns în fruntea unui (Klu-Klux-) Klan pre-dispus să treacă, fără motiv şi fără noimă la exterminarea unor presupuşi inamici ai neamului.

Ultima dată l-am văzut pe Nicolae Breban anul acesta, în 7 ianuarie, la (deja) consacrata sărbătorire a Ionilor. A coborât, maiestuos, la subsolul de la Casa Oamenilor de Ştiinţă, să zică “La mulţi ani” şi să ridice un pahar cu de-alde Ion Groşan, Ioana Crăciunescu, Ioan Buduca, Ion Cristescu, Ionuţ Ştefănescu, Ioan Es Pop, Rodica Ion, Ioana Tiberian, Ioan Bolbore (iertare dacă am uitat pe cineva!), precum şi cu noi, invitaţii ce vorbăluiam şi tropăiam pe-acolo. Dar petrecerea era în toi când sosi academicul. Lumea, risipită pe la mese. Hărmălaie, distonanţă, insubordonare. Acesta nu era un auditoriu pentru Nicolae Breban, aşa că n-a stat decât foarte puţin. Am apucat, înghesuit între poeţii Marian Drăghici şi Eugen Suciu, să-i spun că tocmai terminasem de recitit “Animale bolnave”, vrând să verific dacă romanul ce ne-a încântat tinereţile rezistă la trecerea timpului. “Şi rezistă?” – m-a întrebat Breban, dominator, cu mesajul subliminal “poate te pune dracu’ să spui că nu rezistă!”. “Rezistă, maestre, rezistă!” – am răspuns fără să clipesc. Şi n-am minţit. Chiar aşa cred. Acest roman şi alte vreo două-trei (“Îngerul de gips”, “Bunavestire”, “Don Juan”) rezistă şi cred că vor rezista. Despre altele, mai cu seamă despre cele scrise în ultimele două decenii, nu ştiu ce să zic. Să zic, cum spun atâţia, câ sunt ilizibile? Dar nu aceasta este problema. Faptul că Nicolae Breban e un important prozator român contemporan, recunoscut mai degrabă pe-aici, pe la noi, decât şi prin Europa (cum pare convins domnia sa), nu poate scuza ieşirile penibile (în limbaj şi în idee) împotriva unor (cel puţin) la fel de iluştri confraţi.

Iată, cu drept cuvânt, domnul Boroianu s-a şi despărţit de el, cum ar trebui să facă, degrabă, şi colegii de la Academie. Deşi cartea dumitale rezistă, vremea animalelor bolnave a trecut cam de multişor, domnule Breban. Iar faptul că umblaţi printre noi înfăşurat într-o… aură christică nu vă face cu moţ, ci, dimpotrivă, cu mult mai greu de suportat.

Horia-Roman Patapievici: "Eu sunt mangafaua, bibicule, poftim, de mă-mpuşcă!

Horia-Roman Patapievici: „Eu sunt mangafaua, bibicule, poftim de mă-mpuşcă!

Gabriel Liiceanu: "Nu sunt de acord să fiu împucat!"

Gabriel Liiceanu: „Nu sunt de acord să fiu împuşcat!”

Andrei Pleşu: "Domnule academician, vreau şi eu să fiu împuşcat!"

Andrei Pleşu: „Domnule academician, vreau şi eu să fiu împuşcat!”

Lasă un răspuns

